Naujienos

7 dalykai, kuriuos reikia žinoti norint eksportuoti į Kiniją

Šiuo metu Kinija yra antra pagal dydį pasaulyje prekių ir paslaugų rinka, o bendrasis produktas per metus vidutiniškai stiebiasi daugiau nei 6 procentais. Anot lapkričio 22 d. „Versli Lietuva“ organizuoto renginio „Eksporto klubas: Kinija“ dalyvių, Kinija yra prekybos ateitis.

Renginyje dalyvavęs komercijos atašė Kinijoje Arūnas Karlonas pabrėžė, kad nors Lietuvos prekybiniai santykiai su šia šalimi metai iš metų tampa vis tvirtesni, Lietuvai trūksta didesnio žinomumo ir aktyvesnio dalyvavimo konkurencinėje kovoje. 2016 m. Kinija buvo 26 Lietuvos prekybos partnerė pagal eksportą. Apibendrinus „Eksporto klubas: Kinija“ ekspertų patirtį galima išskirti kelis dalykus, kuriuos verta įsiminti pradėjus ruoštis eksportui į Kiniją:

  1. Verslo principai. Kinams labai svarbūs asmeniniai santykiai. Jų sprendimai dažnai paremti emocijomis ir jie dirba kartu todėl, kad to nori. Jiems svarbu dėmesys, pagarba. Geri ryšiai (guanxi) gali garantuoti tvaresnius santykius nei teisiniai dokumentai. Ryšiai mezgami lėtai, todėl dirbant su kinais reikia nusiteikti, kad rezultato gali nebūti ir praėjus metams. Iki šiol Kinijoje versle dominuoja tradicinis, hierarchinis modelis, grindžiamas abipuse pagarba, dovanomis. Dalis verslininkų jau praktikuoja ir vakarietiškus verslo principus, pagal kuriuos detaliai planuojama, siekiama skaidraus bendradarbiavimo ir pelno.
  2. Užsienietiškos prekės. Kinai yra smalsūs vartotojai ir užsienietišką prekę mieliau renkasi nei nacionalinę. Importuotą produktą jie vertina kaip kokybišką. Vis dėlto konkurencija yra milžiniška, nes Kinijoje įmanoma gauti bet kokį produktą ar paslaugą, todėl svarbu išsiskirti. Visos Europos šalys save pristato kaip europietiškas, todėl Lietuva laimėtų, jei prioritetą skirtų tam tikriems produktams, o to paties sektoriaus įmonės tarpusavyje bendradarbiautų ir kartu prisistatytų parodose.
  3. Politiniai santykiai. Kinija yra viena iš Lietuvos prioritetinių rinkų ir patys kinai labai vertina šį Lietuvos valdžios įvertinimą. Kinija visose srityse – politikos, ekonomikos, kultūros – Lietuvai taiko vadinamąjį „16+1“ formatą, vienijančių Kiniją ir 16 Rytų ir Vidurio Europos šalių nuo Estijos iki Makedonijos. Aukštų pareigūnų vizitai į šalį išlieka viena efektyviausių priemonių, skatinančių prekybinius santykius.
  4. Kinų kalba. Informacijos apie Lietuvą kinų kalba beveik nėra. Jų populiariausia internetinės paieškos sistema rodo, kad kinai Lietuvą žino kaip krepšinio, gintaro ir gražių merginų šalį. Važiuojant į Kiniją dalyvauti parodose, būtina pasiruošti pristatomą medžiagą kinų kalba ir turėti vertėją, kuris padėtų susikalbėti, nes ne visi kinai moka anglų kalbą.
  5. Produkto pristatymas vietinei rinkai. Vienas būdų išsiskirti iš tūkstančių konkurentų – pritaikyti produktą kinų skoniui. Pavyzdžiui, ruošiantis parduoti maistą, verta kurti skonį specialiai kinams su jų mėgstamais priedais – goji sėklomis, sezamo sėklomis ar raudonomis pupelėmis.
  6. Prekės ženklo registravimas. Nors prekės ženklų vagysčių Kinijoje mažėja, tačiau prieš einant į rinką primygtinai rekomenduojama užregistruoti savo prekės ženklą arba ženklus, jei kinų rinkoje naudojamas prekės ženklo atitikmuo kinų kalba. Prekės ženklą reikia registruoti nedelsiant, dar ruošiantis pradėti eksportuoti, nes procesas užtrunka.
  7. Perspektyvios rinkos. Lietuviams išnaudoja savo tradicinių sektorių privalumus ir eksportuoja baldus, medieną, optikos, medicininių, chirurginių instrumentus, tačiau vertėtų atkreipti dėmesį ir į sparčiai augančias maisto, kosmetikos ir mados rinkas:
  • Maistas. Perspektyvų turi vyno, saldumynų, pieno produktų, sausų pusryčių tiekėjai. Vyno paklausa labai didelė – raudonas vynas yra statuso simbolis. Smarkiai auga ir saldumynų, ypač šokolado, paklausa. Pienas taip pat tampa kinų valgiaraščio dalimi ir ypač vertinamas kaip maistas kūdikiams. Nuo 2016 m. kinų šeimoms leidžiama auginti nebe vieną, o jau du vaikus, ir tyrimai rodo, kad daugiau nei pusė šiemet gimusių kūdikių yra antri vaikai šeimoje. Kadangi didėja informacijos apie sveiką gyvenimo būdą, kinai linkę rinktis produktus su mažesniu cukraus, riebalų kiekiu. Kadangi kinai mėgsta vieni kitiems dovanoti šokoladą, sausus pusryčius, labai svarbu, kad šie produktai būtų gražiai supakuoti.
  • Kosmetika. Vartotojai yra jauni, gimė vėliau nei 1980 m., o užsienio kosmetikos gamintojai užima daugiau nei pusę visos augančios rinkos. Kai renkasi kosmetiką, kinės pirmiausiai žiūri į produkto naudą, tik tada į prekės ženklą. Kinai vyrai taip pat pastaruoju metu vis labiau rūpinasi kūno priežiūra ir naudoja pienelį, losjoną, kremą.
  • Mada. Kol kas drabužių importas iš Europos sudaro tik mažą dalį visos rinkos, tačiau skaičiuojama, kad 2019 m. Kinijos drabužių rinka bus didžiausia pasaulyje, smarkiausiai augs prekės ženklų, skirtų vidurinei klasei, paklausa.